Om Bo

Jag är Länsordförande och Landstingsoppositionsråd och är gift med Eleonor i snart 38 år. Vi har två trevliga barn tillsammans. Dottern är kvar i Dalarna och hon förändrar både Avesta och Falun med stora byggnader som arkitekt. Sonen finns på bygglovssidan (i ett annat län) som tur är. Vi är födda i Skellefteå kommun och har jobbat lite här och där innan 80-talets kalla vintrar drev oss söderut. Yrkesmässigt är jag Adjunkt. Gymnasielärare i SH och Historia vilket passar utmärkt att kombinera med politik. Jag kan hiskeligt mycket.

Jag rannsakar mig själv och är helt säker att liberalismen som ideologi är den bästa för oss människor. Du får göra vad du vill så länge du inte stör någon annan. För 200 år sedan började människor  i Europa frigöra sig från kung, adel och kyrka för att i stället tänka själva. De skapade företag som betalar välfärden och demokrati för att välja de bästa. De lade till att den som behöver hjälp att förverkliga sina livsmål också ska få andras hjälp för att möjliggöra det. Trygghetssystemen lades till av Liberaler i början av förra seklet.

Öppenhet och förnuft är ledorden. Idag är detta starkt hotat av politiker som säger att ”det är bara att” och sådana frågor finns inte. Ett oerhört komplicerat samhälle kräver politiker som väger viljor och intressen mot varandra. Vi måste ha både vattenledningar och dagis.

Vi går till val på att inte ljuga, inte överdriva, inte påstå att motståndarna inte tycker de inte gör. Vi lovar bara kompetens, seriositet och bred kunskap. Det borde räcka långt !

Nuvarande uppdrag:

Ordförande Liberalerna Dalarna